Swaerts

Dag, mijn naam is Annita Swaerts. Ik maak beelden van klei. Ze zijn holvormig -niet massief- dus ik maak keramiek. Met het maken van keramiek word je direct geconfronteerd met de kwetsbaarheid van het materiaal; de mogelijkheden en de onmogelijkheden. Door de moeilijkheidsgraad van het werken met klei, ben ik juist voor dit materiaal gevallen, ondanks het gevaar je te verliezen aan en in de techniek.

Deze opvatting heeft voor mij geleid tot een eeuwig gevecht tegen de beperkingen van het materiaal (de klei zal doen wat ik wil en niet andersom). Deze strijd verlies ik regelmatig door de zwaartekracht, een onachtzame beweging, het glazuur, de streken van de oven, de kat of omdat ik net voorbij de grens van wat kan met klei ben gegaan.
Het werken aan de grens van wat er kan met het materiaal klei is dus een van mijn uitgangspunten geworden.

Waar komen de beelden uit mijn hoofd vandaan?
Deze vraag heb ik mezelf regelmatig gesteld, het antwoord is niet eenduidig. De plaats waar ik geboren en opgegroeid ben is van reuzengrote invloed. Ik kom van Texel en de zee en het strand hebben hun eigen vormentaal die is opgeslagen in mijn hoofd, maar ook de patronen in de houten balken waaronder ik sliep. Ook alles wat ik verder gezien heb in mijn leven heeft invloed.
Verder is mijn manier van denken associatief en ik ben dyslectisch, door mijn dislexie combineer ik vaak dingen anders dan andere mensen heb ik gemerkt.

Mijn uitgangpunten op een rijtje;
Ik wil de zwaartekracht trotseren, je moet als je naar mijn beelden kijkt bang worden dat het (niet?) omvalt. Als je de bezitter ervan bent dat je je zorgen maakt: hoe blijft het staan en daar zelf een oplossing voor bedenkt.
Klei doet wat ik wil, maar vaak maak ik al de voorgebakken breuk.
Ik streef naar perfecte lijnen in mijn werk, dit haaks op de organische vormloosheid van klei.
Een beeld moet tot leven komen, en meer zijn dan een plaatje.

Mijn opleiding begon op Texel; daar werd ik gelukkig tijdens het maken van beeldjes op een hobbyclub.
Dit bleef in mijn hoofd zitten en na mijn eerste beroepsopleiding heb ik de lerarenopleiding voor handvaardigheid en textiele werkvormen gevolgd. Met als afstudeeronderwerpen voor textiel Toneelkleding en voor handvaardigheid Keramiek. Hieruit kon ik altijd moeilijk kiezen, wat ik nu leuker vond om te doen. Om mezelf te verbeteren heb ik nog twee jaar de Rietveldacademie gevolgd. Hierna volgde een grote pauze gevuld met verbouw en kinderen. De laatste jaren ben ik weer bezig met het maken van beelden en langzaam komen ze weer op niveau. Nu ben ik bezig met het vertrouwde gevecht om de lijn en tegen de zwaartekracht en techniek.