Bouwine Slager

opleiding

Bouwine Slager (Amsterdam, 1954) heeft gestudeerd aan de Gerrit Rietveld Academie te Amsterdam (schilderen en grafiek) en heeft diverse cursussen gevolgd bij De Werkschuit en Stichting Creatieve Educatie te Amsterdam. Slager woont en werkt in Usquert (Groningen) / Amsterdam.

werk

Bouwine Slager maakt figuratieve schilderijen met een abstraherend karakter. Haar onderwerpen komen vooral voort uit haar fascinatie voor organische vormen. Schilderijen van bloemen worden gekenmerkt door een explosief kleurgebruik. Warme en koude kleuren wisselen elkaar af in een aanstekelijke uitbundigheid van weelderige vormen. De composities zijn overweldigend en levendig, zonder lichtzinnig te zijn.

De schilderijen van Bouwine Slager laten zich lezen als ontdekkingsreis: al schilderend ontstaan vormen; grillig en onvoorspelbaar. Haar werk komt niet alleen tot stand door kleur en vorm, maar ook door het doelbewust werken met diverse lagen in olie- en acrylverf. Ze zoekt en experimenteert met als uiteindelijk doel het voelbaar maken van een sfeer of emotie.

Bouwine Slager: ‘Of ik nu bloemen, mensen, dieren of de zee schilder, belangrijk is dat het beeld iets teweeg brengt bij de beschouwer. Dat het iets doet, dat het raakt, iets wat zich moeilijk in woorden laat vangen.’

exposities

2012 – UWV Kunstcongres met perspectief, Kröller-Müller Museum, Otterlo

2012 – UMCG, Groningen